Skip navigation

OK2RKB | ENG · GER · RUS · FRA · POL · HUN · SPA | Main · Pos · Neg · IE+ · IE- · Prn · Pda · CSSoff

OK2PPK » Texty » Vysílání » Velikonoční závod 2022 | ---

Vysílání

2022

Velikonoční závod 2022

17.4.2022, Zavíravá, JN89HH, OK2PPK, 2m 70cm

Velikonoční závod 2022 jsem zkusil odjet z kóty Zavíravá mezi Vranovem a Útěchovem. Byl to tak trochu kompromis mezi váhou báglu a délkou přepravy pěškobusem, kdy jsem nakonec vzal zavděk oproti Babímu lomu bližší kótou. Chtěl jsem udržet v provozu FT991A s plným výkonem po celou nedělní sedmihodinovou trojkombinaci Provozního aktivu, Velikonočního závodu a Velikonočního závodu mládeže, a tak jsem potřeboval na kopec dostat větší baterku, než jsem měl v únoru na QRP závodě. U té menší LiFePO4 20Ah jsem se obával, abych v ní při trvalém namáhání špičkami přes jejích limitních 10A neupekl FETy v odpínači, a navíc jen na příjem by za 7h padla teoretická půlka její neověřené kapacity.

Pohled na kótu na začátku závodu. (foto PPK)

Z kóty Zavíravá jsem ještě nevysílal, resp. byl jsem na ní někdy umístěný s dispečinkem na některém mistráku ROB a na jiných ROB závodech jsem západně pod vrcholem stavěl nějakou ROB kontrolu, ale jak to z ní chodí na 2m a 70cm jsem ještě nezkoušel. Některé jiné stanice odtud občas už závod jely, ale nějak jsem to blíže nezkoumal, jak se jim dařilo. Nicméně zázrak jsem nečekal, je to sice nejvyšší vrchol mezi Brnem a Vranovem, ale je zalesněný, severněji jsou vyšší kopce nad Lipůvkou, na západ je vyšší hřeben Babího lomu a na východě zase Drahanská vrchovina.

Přes Zavíravou jsem procházel naposledy na Silvestra 2021 a tak jsem tam raději zašel na otočku v sobotu před závodem omrknout aktuální stav a rozmyslet si umístění stožáru a kotevních lan. Ráno v neděli už nebyl čas na nějakou případnou improvizaci.

Zásadní proměnou si prošly v sobotu před závodem antény na obě pásma, co se mnou jezdí už od roku 2005. Když jsem je tehdy vyráběl, tak se mi s omezenými prostředky, které jsem měl doma k dispozici, nepodařilo vyřešit uchycení prvků na ráhno jinak, než že se každý musel sólo přišroubovat. Montáž antén na kopci tak sebrala klidně i půl hodiny. Z tohoto důvodu jsem na portable ani nezačal používat nějaké ziskovější antény s více prvky, nebyla šance delší antény smontovat v rozumném čase. Tenhle problém mi tedy ležel v hlavě už léta, a od doby pořízení 3D tiskárny jsem měl v plánu zkusit nějaký zacvakávací úchyt prvku na ráhno namodelovat a vytisknout. Na letošní zimní QRP závod jsem to ještě nestihnul celé realizovat, ale do Velikonoc se už zadařilo a na ráhna tak teď přišly fixně namontovat 3D tištěné držáky, do kterých se prvky na kopci už jen naklapnou. Kromě toho dostaly antény několik dalších tištěných prvků, opět s cílem zrychlit montáž a demontáž na kopci. Jednak to byly nacvakávací úchyty, kterými se dipól 144MHz antény upevňuje na ráhno při přepravě, a pak několik tištěných návleků z FLEXu na některé šrouby a jiné do stran trčící díly ráhen, kde jsem se tak zbavil nutnosti to omotávat při přepravě kusy hadrů, provázky a nelepou. Kompletní podklady od těch držáků prvků jsem zde přidal na stránku s 3D modely pro HAM.

Antény 5el. na 2m a 9el. na 70cm. (foto PPK)

V neděli ráno foukal trochu studený vítr, ale když jsem dorazil na Zavíravou, tak na plácek na vrcholu už začínalo svítit slunko a bylo celkem fajn. Největší problém při stavbě stožáru mi dělalo ostružiní rozlezlé po celém vršku. Montáž antén s novými držáky se osvědčila, šlo to konečně složit rychle. Začátek závodu jsem tak nakonec stihnul jen s párminutovým zpožděním. První asi hodinu a třičtvrtě jsem jel na 2m. Velmi rychle se ukázaly dva problémy. Jednak FT991A odmítala dávat plných 50W, nejvíce to ukazovalo kolem 40W. Baterka si celý závod držela napětí 13.2-13.3V, skoro lépe než nějaký stabilizovaný zdroj, a když jsem začátkem roku chování stanice měřil, tak dávala plný výkon i při 12V. Je ale fakt, že jsem to tehdy měřil s originálním napájecím kabelem, ale na kopec mám udělaný druhý kabel z dokoupeného noname kabelu a ten jsem s plným výkonem ještě nezkoušel. Na QRP závodě jsem s ním jel jen s 10W. Kabel holt budu muset změřit, protože na problém s SWR to nevypadalo, podle údaje, co stanice ukazovala, bylo vpořádku. Ještě mě napadlo, zda stanici není vedro, jak na ni pálilo slunko, tak ta černá krabice byla docela teplá, ale zase má to nucené chlazení ventilátorem a žádný pařák nebyl, vzduch kolem byl studený. Druhý problém byl displej. Tato stanice není vhodná na provoz za slunečného počasí bez přístřešku, když sedíte vedle ní na zemi a nemáte displej v úrovni očí, na displeji nebylo na slunci nic vidět. Ikdyž jsem to trochu zastínil tak jsem s problémy viděl leda tak aktuální naladěný kmitočet.

Nový tištěný zacvakávací držák prvku na ráhně. (foto PPK)

V první části závodu na 2m to pro mě nebyl žádný zázrak, spousta stanic dávala podstatně větší čísla spojení, slyšel jsem sice i více stanic z ciziny, jak volaly naše stanice, ale ikdyž jsem hledal, tak na pásmu bylo dost těsno a zahraniční stanice volající výzvu jsem tak v tom provozu skoro žádné neslyšel a na výzvu mě také nevolaly. Takže bylo málo násobičů. Na druhou polovinu provozáku jsem se přesunul na 70cm a první dojem po přeladění byl, že tam je naprosto mrtvo, nikde nikdo. Postupně jsem pár spojení udělal za cenu, že jsem tam zůstal skoro do konce provozáku, ale bodově i na násobiče to byla mizérie. Na posledních 10minut provozáku jsem se vrátil na 2m a zkusil tam ještě nahnat nějaký násobič, ale už z toho nic nekáplo. Po skončení provozáku se ale z 2m pásma vytratila část stanic (že by oběd?) a pásmo se tak trochu uvolnilo, a tak se mi podařilo v pokračujícím Velikonočním závodě vzápětí pár spojení do 9A a S5.

Dále to už bylo ve Velikonočním závodě na 2m takové spíše tříhodinové paběrkování, ze zahraničních účastníků se mi podařilo už jen jedno spojení s DG a jedno s SN stanicí, a na 70cm pak totální nuda na prázdném pásmu, tam se mi podařilo udělat už jen 3 spojení. Postupně jsem si na kopci připadal jako na grilu, jak do mě zezadu pražilo slunko, tu zimní bundu, co jsem s sebou pod dojmen předpovídaného počasí vláčel, jsem mohl klidně nechat doma, stala se nepotřebným těžítkem. Nějak jsem asi nedostatečně dopnul kotvy od stožáru a tak mě odpoledne čím dále více štvalo, že stožár bez držení nedržel směr a stále se samovolně odtáčel a jako klidovou polohu si většinou zvolil zhruba západní směr, a zrovna z tohoto směru jsem měl na 2m velmi silné rušení, nevím od čeho, tím směrem byl les, žádná základnovka.

LiFePO4 12V 40Ah použitá na napájení. (foto PPK)

Velikonoční závod končil v 16h SEČ. Původně jsem zvažoval, že ušetřím kila, vezmu menší baterku, odjedu provozák a Velikonoční závod zalomím v okamžiku, kdy mi dojde šťáva, no nakonec jsem vzal větší akec s tím, že vydržím do konce a ještě zbude energie na rozdání nějakých bodů ve Velikonočním závodě mládeže. To se ukázalo jako totální masochismus. Přepnul jsem na 10W a zkusil "rozdat" body první stanici. Než jsem se prokousal přes frontu volajících silných stanic, tak to trvalo tak čtvrt hodiny. Při snaze dovolat se na druhou stanici jsem se vrátil s výkonem na původních 40W, protože to prostě jinak nešlo. Udělal jsem pak ještě další 2 spojení a tušil, že je tam ještě jedna mládežnická stanice, ale bez toho, že by to natočili směrem na mě, to nebylo udělatelné. Když jsem se delší dobu dobouchával na jednu z mládežnických stanic přesto, že ji nikdo jiný zrovna nevolal a byla natočená směrem na mě a slyšel jsem ji zcela parádně, a přitom mě nebyla schopna přečíst, tak jsem tak nějak přemýšlel, proč když podle podmínek závodu má ta stanice mít 10W a já jsem už na 40W, tak mě stále nebere. Ještě druhý den mi vrtalo v hlavě, proč se i přese mě na tu mládežnickou stanici dovolala - sice také s mírnými problémy - jedna stanice tady poblíž, a já měl přitom takové problémy. Uvažoval jsem, jestli nemám nakonec FT991A nabořenou a nejel jsem v reálu s nějakým pidivýkonem a wattmetr na stanici neukazuje hausnumera. Už jsem obrazně řečeno bral do ruky šroubovák a místo zpět do police stanici odložil na pracovní stůl, ale pak mě napadlo zvednout telefon a zavolat té stanici tady z okolí a zeptat se na výkon, s jakým přese mě volala. Pak jsem v klidu uklidil šroubovák a FTčko na svá místa, ten rozdíl byl v jednom řádovém místě v můj neprospěch.

Při balení po závodě jsem udělal jednu fatální chybu. Protože místo, kde jsem měl stožár, není rovné, je tam vedle jáma, a byl problém zde něčím podepřít stožár při montáži antén na něj, tak jsem si natáhl pomocné lanko mezi dva stromy a stožár zavěsil vrškem za něj. 2m anténa tak visela reflektorem tak čtvrt metru nad zemí. Při balení jsem stožár na lanko zase zavěsil, ale narozdíl od rána jsem ho zapomněl spodkem pořádně zapíchnout do ostružiní, takže jen jsem ho na chvíli pustil z ruky, tak stožár z lanka sklouzl a celé to dopadlo na reflektor 2m antény, a ten bohužel svojí půlkou trefil kraj jámy. Kdyby to bylo na rovině, ta si cvakl akorát zadek ráhna o zem a nic se nestalo. Reflektor se fest ohnul a na jedné straně kolem původního otvoru na šroub i naštípnul. Zpětné narovnání, abych to mohl s sebou vůbec odnést domů, nevydržel a prasknul úplně. Tak jsem teď bez antény, než udělám nový prvek. Trochu to komplikuje drobnost, že už nevím, kterou verzi DK7ZB jsem to tenkráte vlastně dělal, musím najít poznámky s rozměry. Pozitivní zjištění bylo, že ten 3D tištěný držáček, o jehož kraj se prvek ohnul, toto ustál bez viditelného poškození, ale stejně ho asi raději vyměním za nový.

Z kopce jsem tak odcházel tak trochu jako spráskaný pes, s pocitem, že je možná nabořené FTčko a má asi malý výkon, a s vědomím poničené antény, až ten telefonát následující den, který mi osvětlil výkonové poměry při posledních spojeních, mi zase vlil nějaký optimismus zpět do žil.

Předběžné výsledky:
PásmoQSOBodyODXPoužité vybavení
144 MHz7092809A0V JN95PE 501kmFT991A, 40W, 5el. DK7ZB
432 MHz1924059A3DF JN86HF 343kmFT991A, 40W, 9el. DK7ZB

Fotografie z akce

- . -

Nahoru