Skip navigation

OK2RKB | ENG · GER · RUS · FRA · POL · HUN · SPA | Main · Pos · Neg · IE+ · IE- · Prn · Pda · CSSoff

OK2PPK » Texty » Vysílání » Zimní QRP závod na VKV 2022 | ---

Vysílání

2022

Zimní QRP závod na VKV 2022

6.2.2022, Babí lom, JN89GH, OK2PPK, 2m 70cm

Po několika letech, a ještě po mnohem více letech od posledního vysílání z této kóty, jsem vyrazil na zimní VKV QRP závod v roce 2022 opět na Babí lom ve čtverci JN89GH. Od posledního kontestu z této skály se mi sem poněkud zkomplikovala doprava MHD kvůli protažení nočních rozjezdů v Brně až do pozdního rána, především se mi díky tomu prodloužila pěší část trasy skoro o polovinu, což je při váze báglu s vysílacími proprietami a vaku se stožárem a anténami dohromady kolem 35kg poněkud nepříjemné.

Konečně to mám smontované, závod už ale začal, narychlo ještě dělám pár fotek. Pohled na kótu, obvyklé rozložení pracoviště odzkoušené mnoha provozáky už před více jak 15ti lety. (foto PPK)

Oproti dřívějším létům jsem vzal s sebou letos na vyzkoušení z kopce FT991A, zajímalo mě hlavně, jak se bude chovat po stránce přijímače, a znamenalo to použít i jinou baterku, která by tady tohoto bumbrlíčka dokázala 4 hodiny uživit. Takže tentokráte jsem jako zdroj použil LiFePO4 12V 20Ah a připouštím, že jsem měl přes dopředu změřené odběrové parametry FT991A (najdete je zde na webu v samostatném článku v části zaměřené na techniku a provoz) a přes provedené odhady, kolik mi zbude kapacity k reálnému využití a kolik asi budu potřebovat, dost obavy, že nakonec buď BMS v baterce nebo sama stanice mi vystaví stopku už v průběhu závodu. Z tohoto důvodu jsem první etapu na 70cm jel úsporně, tj. při bicyklování vesměs jen na 5W a na 10W jsem přepínal převážně jen při volání výzvy, a teprve ve druhé etapě na 2m, kdy už bylo jasné, že spojení se nadělá méně, a že baterka zatím obstojně drží, jsem se rozšoupnul s 10W trvale.

Antény mám s sebou opět 5el. DK7ZB na 2m a 9el. DK7ZB na 70cm a 5m stožár, který si už odsluhuje 4. desítku let včetně původního dřevěného nástavce ze smetáku. (foto PPK)

Předpověď počasí neslibovala nějaký velký kulturní zážitek. Pozitivní bylo, že vrchol by mohl být bez ledu a sněhu, a že teplota bude pod nulou jen ráno a přes den by pak už mrznout nemuselo, a pak už byla jen samá negativa - vypadalo to i zde na nárazový vítr, navíc ze strany, kde se proti němu nemám jak chránit, nenulovou pravděpodobnost, že mi už během cesty nahoru může sněžopršet, a pak podstatnou nepříjemnost, že jinde po republice, hlavně na horách, to bude s počasím mnohem horší, takže asi bude málo protistanic a bude to chodit pod psa.

Cesta nahoru nakonec proběhla dobře, nesněžilo, nepršelo, cesta byla umrzlá, místy zledovatělá, v závětří za hřebenem foukalo přiměřeně, až nahoře to pak bylo s větrem o dost horší. Montáž stožáru a antén se protáhla jako obvykle na více jak 2 hodiny, takže stanici jsem zapínal až 12 minut po začátku závodu. Udělal jsem pár spojení na 432MHz a můj pocit byl brzy, zda jsem neudělal chybu a neměl raději vzít s sebou FT817, jestli ta FT991A není proti ní nějaká tupá. Vyloženě mi chyběly stanice ze směrů, kde to sice odtud od Brna nikdy nechodilo excelentně, ale spojení se dělala. Na výzvu jsem z toho vybouchal pár spíše místních stanic, ale stanice ze Slovenska skoro žádné, samozřejmě až např. na u mě perfektně slyšitelného Drahoše OM3CQF, ale JO70 a JN79 poskrovnu, a JN99, JN69 a JO60 žádné, totální mizérie. Jedno spojení do Rakouska při volání výzvy a už na začátku etapy jsem zaslechl od západu někde náznak stanice z Německa a snažil jsem se tím směrem pak několikráte točit a prohledávat pásmo, ale když už se něco objevilo, tak to byl záchvěv na pár vteřin a vždy překrytý vysíláním některé naší stanice. Až před koncem přineslo prohledávání tohoto směru ovoce a podařilo se mi jedno spojení s DB6NT. Po skončení 70cm části jsem tak měl pocit, že to teda dnes žádný zázrak není a doufal jsem, že na 2m to bude trochu lepší.

Další snímek je až z doby po skončení závodu. Místo obvyklé FT817 jsem tentokráte na vyzkoušení na kopec vytáhnul FT991A. (foto PPK)

Část na 144MHz jsem začínal s asi 5ti minutovou sekerou, jednak jsem musel ve větru přehodit listy v logu a hlavně jsem nějakou dobu zápasil s konektorem od koaxu 2m antény, se zmrzlýma rukama mi to nějak furt nechtělo sednout do závitu na stanici. Na začátku závodu jsem zaslechl I4 stanici, ale bylo to zase na kmitočtu, kde přes ni jely výzvu dvě další naše stanice, a v tom mumraji jsem ani nedokázal přečíst celou značku. Na výzvu zase přišla hrst hlavně místních stanic, ale jinak opět nic moc, stejně jako dopoledne na 70cm. Jen 1x JO60 a 1x JN99, JN69 vůbec a druhá hodina byla spíše jen paběrkování, kdy nepřišlo už skoro nic ani na výzvu. Hodně času jsem věnoval i prohledávání jižního směru, zda se ta I4 stanice ještě někde neobjeví, a nakonec se mi to vyplatilo, půl hodiny před koncem jsem tak natrefil na S59A a o deset minut později se mi pak konečně podařilo spojení i s I4GHG. Celkově se mi to tedy dnes jevilo jako mizerně chodící do všech směrů a i kilometrový průměr byl s použitými 10W výkonu horší, než jsem dříve dělal s polovičním výkonem s FT817.

Použití FT991A si vyžádalo zcela změnit systém napájení. Místo obvyklých hermetických Pb jsem kvůli váze, velikosti odběru a potřebnému vyššímu napětí vzal s sebou 20Ah LiFePO4. (foto PPK)

Vrátím se ještě k tomu, co by možná někoho jiného mohlo zajímat, a to k použitému bateriovému napájení FT991A. Byla to úplně nová LiFePO4 12V 20Ah značky Motoma, pořízená v Tipě. U této baterie varuji před rozpory mezi prezentovanými údaji na webu prodejce a tím, co je uvedeno na fyzické baterii. Na webu prodejce je uveden nějaký popis a je tam i nějaký datasheet od výrobce. První věc je barevné provedení. Prezentován je modrý, resp. modro-černý akec a fyzicky obdržíte celý černý. To je drobnost. Ale na webu i v datasheetu je uveden vybíjecí proud trvalý 30A a špičkový 80A po 10s a prezentovaný obrázek baterie na sobě tento údaj vůbec nemá. Baterie, kterou obdržíte, má na sobě ale nápis vybíjecí proud 10A trvale nebo 40A 3s. A akec je o 0.2kg lehčí, než má být. Jinak prodává se i stejný typ s dvojnásobnou kapacitou 40Ah a u něho kromě barvy jsou opět podobné rozpory v údajích, např. vybíjecí proud má být 30A trvale nebo 80A po 10s, na baterii na fotce není zase nic a na fyzické baterii je 50A trvale a 100A 3s, a místo inzerovaných vývodů se šrouby s průměrem 6 má skutečná baterie šrouby M8. Dále chybí vpodstatě nějaké podrobnosti o parametrech BMS systému a o balancování článků, v datasheetu jsou údaje pro 1 holý článek, nikoliv parametry celého akubloku včetně BMS systému. Narazil jsem např. na to, že podle údaje by v cyklickém režimu mělo být maximální napětí na baterii 14.6V, ale při nabíjení mi BMS systém baterii odpojuje už při 13.8V a výše se dostanu jen za cenu velmi pozvoleného nabíjení s malým proudem, z chování usuzuji, že balanční systém baterie, pokud tam nějaký je, zvládá maximálně asi 50-100mA.

Z těchto podivností pramenily moje obavy, zda mi baterie vydrží celý závod. Neměl jsem navíc čas kvůli rozporům v údajích baterii nějak reklamovat, to už bych do QRP závodu nestihnul pořídit jinou a připravit k ní přívody. Takže mi nezbývalo, než doufat, že baterka vydrží.

Baterie se nakonec chovala slušně, s výjimkou těch problémů při cyklickém nabíjení do plna. Doma jsem zkoušel, zda je schopna utáhnout alespoň krátkodobě na pár sekund FT991A i s plným výkonem, tj. cca 12A odběru, dopadlo to dobře a BMS nevypnul. Oproti Pb akecům byla výhodnější závislost napětí na stavu nabití nebo vybití. Při nabíjení napětí rychle vystoupilo na 13.6V a tam se drželo až skoro do úplného nabití. Před QRP závodem jsem baterii dobil tak, že měla napětí 14.3V naprázdno, po zapnutí stanice na kopci, tj. zatížení odběrem 1.3A, napětí celkem rychle kleslo na asi 13.4-13.6V a kolem této hodnoty se drželo značnou část závodu, samozřejmě při vysílání s 10W je odběr ve špičkách až 6A a neklesne pod 3.4A, takže to kolísalo mezi příjmem a vysíláním asi o 0.2 až 0.3V. Ke konci závodu bylo napětí při vysílání asi 12.9V a po přechodu na příjem se vracelo na 13.2V. Po návratu domů jsem do baterie dobil asi 8Ah (ne úplně do plna). Tj. při teplotě kolem nuly byla baterie schopná bez problémů FT991A s výkonem 10W utáhnout po dobu 4h při celkem 69 navázaných spojeních.

Druhou poznámku věnuji zabalení FT991A na přepravu v ruksaku. Nakonec jsem nelitoval, že jsem táhnul stanici v kufříku a opatřil ji zepředu i zezadu přepravními čely vytisknutými na 3D tiskárně a pomocí nich ji usadil v kufru tak, že se nemohla nikam pohnout. Totéž se týkalo i zabalení baterie LiFePO4, jejíž obal je na dotek subtilnější a má snahu se prohnout, narozdíl od rozměrově a tvarově shodných Pb 12V 17Ah. Baterie tak byla zabalená v tenké pěnové folii a pak ještě celá v dece a ze stran ještě založená celtou a igelitem. Cestou zpět se mi chytla noha za ostružiní a letěl jsem i s přikurtovaným báglem po hlavě dobré 2m a přistál na zemi tak nějak obráceně, než se na ni batoh obvykle odkládá. Přistávací stranou FTčka se tak nechtěně stala strana s displejem a ladicím knoflíkem. A zatím to vypadá, že to přežilo ve zdraví a vše funguje, takže to pořádné uložení se vyplatilo.

Předběžné výsledky:
PásmoQSOBodyODXPoužité vybavení
144 MHz454660I4GHG JN63FU 683kmFT991A, 10W, 5el. DK7ZB
432 MHz242233DB6NT JO50VJ 362kmFT991A, 10W, 9el. DK7ZB

Fotografie z akce

- . -

Nahoru