Skip navigation

OK2RKB | ENG · GER · RUS · FRA · POL · HUN · ITA · SPA | Main · Pos · Neg · IE+ · IE- · Prn · Pda · CSSoff

OK2PPK » Texty » Programy » Výpočet vzdálenosti lokátorů 2 | ---

Výpočet vzdálenosti a azimutu lokátorů 2

online aplikace

Zadej dva lokátory (RR, RR99, RR99XX, RR99XX99, RR99XX99XX, RR99XX99YY*, ZZ80j, ZZ80*,ZZ*) a stiskni tlačítko Vypočítat.

 =  °   °

 =  °   °

km   km

°   °

°   °

koule   koule přesněji   elipsoid

Poznámky:

1) Lokátory je možné zadat kromě obvykléko 6-znakového tvaru (AA00AA až RR99XX) i jako 2-znakové (AA až RR), 4-znakové (AA00 až RR99), 8-znakové (AA00AA00 až RR99XX99) a 10-znakové s nejmenším rozlišením 24x24 čtverců (AA00AA00AA až RR99XX99XX) nebo 25x25 čtverců (AA00AA00AA až RR99XX99YY). Na rozlišení 25x25 se u 10-znakových lokátorů přepne buď automaticky tím, že 9. nebo 10. znak je písmeno Y, nebo vložením znaku hvězdička za konec lokátoru jako 11. znak (RR99XX99YY*), v ostatních případech se 10-znakové lokátory zpracovávají s rozlišením 24x24. Dále je možné zadat data i ve formátu QRA čtverce (AA01a až ZZ80j), případně i jako zkrácené tvary QRA čtverce ve formátu AA01* až ZZ80* nebo AA* až ZZ*, tj. zkrácené tvary QRA čtverců se musí zadat s hvězdičkou na konci. Lokátory i QRA čtverce je možné zapisovat malým i velkým písmem a lokátor 1 a lokátor 2 mohou mít různý tvar zadání.

2) Výpočet vzdálenosti je možné provést buď na modelu Země v podobě koule o poloměru 6371,290682km (převodní poměr 111,2km/°) nebo v podobě elipsoidu dle systému WGS84 (hlavní poloosa 6378,137km, vedlejší poloosa 6356,752314245km, zploštění 1,0/298,257223563). Dle doporučení IARU v IARU-R1 VHF Handbook 10.02 se pro výpočet bodů z VKV závodů má použít výše uvedená koule. Zaokrouhlení vzdálenosti na celé kilometry se dle téhož doporučení IARU provádí oříznutím vypočtené vzdálenosti na celé číslo s následným přičtením jedničky a vzdálenost dvou shodných lokátorů se nahrazuje hodnotou 1km. Vzdálenosti se počítají mezi souřadnicemi udávajícími polohu středů lokátorů. Azimut mezi dvěma shodnými lokátory ztrácí smysl a není vypisován.

3) Vzdálenosti jsou počítány jako nejkratší vzdálenost dvou bodů na povrchu koule nebo elipsoidu. Výpočet na elipsoidu je prováděn iteračním Vincentyho algoritmem a na kouli je použit buď též přesnější Vincentyho algoritmus v zjednodušené podobě pro kouli (ve volbě modelu Země je označen jako koule přesněji) nebo obvyklý základní algoritmus výpočtu vzdálenosti ve sférickém trojúhelníku (ve volbě modelu Země označen jako koule). Při výpočtu jsou použity běžné matematické funkce ze standardní matematické knihovny dostupné v PHP a čísla s plovoucí řádovou čárkou s přesností "double" (64bit).

Nahoru