Skip navigation

OK2RKB | ENG · GER · RUS · FRA · POL · HUN · SPA | Main · Pos · Neg · IE+ · IE- · Prn · Pda · CSSoff

OK2PPK » Texty » Vysílání » Zimní QRP závod na VKV 2016 | ---

Vysílání

2016

Zimní QRP závod na VKV 2016

7.2.2016, Pálava - Stolová hora, JN88HU, OK2PPK, 2m 70cm

Po několikaleté pauze jsem se rozhodl, že letos konečně nastala vhodná konstelace opět vyrazit na zimní VKV QRP závod. Už delší dobu mě lákalo zkusit ho odjet ze Stolové hory na Pálavě. Sice mi bylo jasné, že vysunout se na tento typ závodu až do jihovýchodního cípu republiky bude tak trochu masochismus, kdy s mým malým výkonem a krátkou anténou z poměrně nízké kóty přijdu asi o hodně spojení do Čech a dále na západ, která zvýšená bodová hodnota spojení nevyváží, ale proč to nezkusit. Říkal jsem si, že se třeba podaří udělat o pár spojení více směrem do OM, a že to bude blíže do OE a HA.

QTH na vrcholu Stolové hory. (foto PPK)

Předpověď počasí dávala naději na slunečné počasí a bohužel i na silný vítr, a nakonec to tak i bylo. Ráno jsem si mohl při jízdě kolem Novomlýnských nádrží vychutnat svítání nad Pálavou, a pak při stoupání z Klentnice nahoru po namrzlé severní straně mě uvítal ledový vítr. Oproti akcím s kluky z OK2KFJ, které jsou pokryté povolením pro vjezd a pobyt v CHKO, jsem tentokráte musel z Klentnice nahoru s 35kg vybavení pěšky jako běžný turista, a raději jsem neriskoval nějaký konflikt se správou CHKO a držel se výhradně turistické cesty, a i vysílací stanoviště jsem měl přímo na cestě u skruže na vrcholu plošiny.

Nahoru jsem se dostal asi kolem 7h UTC. Začátek závodu jsem nestihl, antény mám rozebírací včetně prvků, aby se daly snadno převážet ve vaku, a celá montáž trvá zhruba 2 hodiny za příznivých podmínek, tedy když neprší, nesněží, nefučí, nemrznou vám prsty a není nutné znovu vyměřovat lana pro stožárek. Ve větru jsem musel všechny věci stále hlídat, aby neodlétly, a se zakotvením stožáru mi vítr také moc nepomohl. Stanici jsem proto zapínal až kolem 9:16 UTC.

Yaesu FT817 napájený z Pb aku 12V 12Ah. (foto PPK)

Moje úvaha nad mapou před závodem byla, že směr zhruba mezi azimutem 0 až 20st., tj. část JN89 a JO80 mi zcela zakryje Obora a Děvín. To mi připadalo jako přijatelné, protože tím směrem jsem neočekával velkou aktivitu stanic v JN89, a případné stanice v pohraničí v JO80 na severu by mohly být už dost vysoko, aby Obora až tak nevadila. Směrem do JO80 více na západ jsem si říkal, že to asi už půjde rozumně. Jako problém jsem čekal směr do středu Čech, kde je v cestě o 400m vyšší Českomoravská vrchovina, tj. předpoklad byl, že s JO70 a JN79 to bude špatné, ale zase jsem doufal, že pohraniční kopce v JO60 snad nějak půjdou, a že směr na JN69 by mohl chodit rozumně. Napravo od Děvína směrem na JN99 už to bylo dobré, a směrem na východ a jih byla spíše otázka, zda tam budou nějaké stanice.

Po zapnutí 70cm se ukázal fatální problém s volbou stanoviště. Přímo směrem na - už tak problematický - střed Čech jsem měl BTS a moje FT817 z ní byla celá špatná, šum mi zcela vymaskoval všechny stanice, plus minus asi 30 stupňů od BTS jsem nemohl vůbec točit, a s mojí krátkou anténou byl pak samozřejmě i problém směrem o 180st. naopak. Takže veškerá možnost točení se smrskla zhruba na jeden směr na sever na JO80, jeden zhruba na západ na JN69, a jeden obráceně na východ až severovýchod. Dle očekávání se dařilo dovolat do JO80, kde signály byly poměrně slabé, po otočení do předpokládaného směru na JN69 se mi podařilo dvě spojení udělat i tam, na výzvu přišlo pár stanic z JN89, 88 a 98, a do JN79 a JO70 to nechodilo vůbec, dvě spojení do JO70 se mi podařily jen díky tomu, že na pásmu rozdával body 1TEH. Před koncem závodu mě pak potěšilo jedno 398km spojení do JO50. Na většinu stanic, které jsem slyšel, se mi podařilo dovolat, neúspěšný jsem byl myslím jen s 1MHJ, a v poznámkách mám ještě, že jsem zaslechl 1VOF.

Pohled směr JO70 a JN79. (foto PPK)

Na začátku 2. etapy na 2m jsem si musel dát chvíli pauzu a protáhnout se, po 2 hodinách zkrouceného sezení na zemi jsem toho měl akorát tak dost. Takže když jsem se po 10 minutách konečně vrátil na pásmo, tak už jsem měl oproti mnohý jiným stanicím sekeru přes 10 spojení. Alespoň že rušení ze směru od BTS se na 2m projevovalo jinak, místo šumu spíše pazvuky, které začínaly naštěstí až zhruba od 144,35 MHz.

Na 2m to ale paradoxně jinak chodilo hůře než na 70cm. Pravděpodobně za to mohl menší výkon a kratší anténa. Na 70cm se SWR metr v FT817 ani nehnul a výkon chodil do plných, ale na 2m jsem měl horší SWR a po 2 hodinách provozu už také kleslo napětí na baterce, takže jsem to jel zřejmě reálně jen asi se 3W. Do JN79 to chodilo díky absenci rušení lépe než na 70cm, poměrně dobře se mi dařilo dělat spojení do JO60 a JN69. Ale vše bicyklováním. Na výzvu se mi nedařilo udělat skoro nic. Oproti 70cm bylo více stanic, které jsem slyšel a spojení z toho nebylo, často jsem musel čekat, až spojení udělaly silnější volající stanice, přes které jsem se prostě neprobil, tak mi uteklo před koncem závodu spojení třeba s 1VPZ. V poslední půlhodině jsem se asi 20 minut marně snažil o několik pro mě zajímavých stanic, zaslechl jsem někoho z JN99, JN47, JN48, JN68, JN59, ale narážel jsem kromě problému se prosadit v pajlabu i na to, že když stanice nejela vysloveně závodním tempem a občas si s někým i popovídala a spojení nekončilo obvyklým okamžitým dáním značky a výzvou v předvídatelném tempu, ale prostě jen náhodnou pauzou, tak když neslyšíte narozdíl od bližších volajících i protistanici, tak nevíte, že už skončila, a že už můžete taky volat, a když se to tak děje stále dokola, tak nemáte šanci se vůbec ozvat.

Moje přání, aby se vítr do konce závodu zklidnil, se nesplnilo, fučelo nadále a ikdyž celý den svítilo slunko, tak bylo pocitově nepříjemně chladno. Takže balení probíhalo stejně dlouho a s podobnými problémy jako montáž a až někdy kolem 15h UTC jsem to měl vše nacpané v ruksaku a vaku a mohl jí z kopce dolů. Ranní námraza přes den roztála a tak cesta dolů byla částečně pokrytá tou dokonale mazlavou blátivou černou hmotou, se kterou jsme si tady při větších akcích už užili tolik srandy. Šel jsem pěšky, tak mně to tentokráte vlastně až tak zase nevadilo.

Když to shrnu, tak to nakonec dopadlo zhruba tak, jak jsem očekával, akorát ten problém se směrem na JO70 a JN79 kvůli rušení od BTS byl tak nějak mimo plány. Největší bodový přínos dle očekávání od stanic z Čech, stanic z Moravy bylo o poznání méně, z JN99 žádné, stanic ze Slovenska bohužel hodně málo, spojení do Německa spíše jen jako třešinka na dortu a nic do HA a OE. Jednu stanici z HA jsem zaslechl a zkoušel jsem tím směrem pak i volat výzvu, ale bez výsledku. A až na ulámanou šňůru u sluchátek se mi vyhnuly technické problémy. Na "bednu" to nebude stačit ani omylem, ale poslední snad taky nebudu. Takže vpodstatě spokojenost.

Předběžné výsledky:
PásmoQSOBodyODXPoužité vybavení
144 MHz305186OK1KAD JO60LJ 315kmFT817, 5W, 5el. DK7ZB
432 MHz253335DB6NT JO50TI 398kmFT817, 5W, 9el. DK7ZB

- . -

Nahoru